Ta en titt på den här bilden. Här ser vi massa bra livsmedel som frukt, grönsaker, baljväxter, fullkorn, fisk, ägg, nötter m.m. Sen ser vi också en del av cirkeln med kex, choklad, godis och glass. Fördelat i 90% näringsrika och hälsosamma livsmedel och 10% näringsfattiga och mindre bra livsmedel. 90/10.
Ett utmärkt riktmärke att gå efter. Om 90% av det du stoppar i dig kommer från näringsrika och bra livsmedel, då är det inga problem att 10% kommer från mindre bra livsmedel. Inga förbud behöver sättas upp. BALANS mina vänner. Inget behöver utesluta det andra. Allt handlar om mängden. Försöker du få i dig bra livsmedel till 90% så behöver du aldrig ta bort dina favorit-godsaker. De kan fortfarande utgöra resterande 10% av allt du äter. Försök sträva mot en balans som funkar för dig långsiktigt istället för att sätta upp förbud. Mat ska smaka gott och ge oss energi och glädje! Förbud tar ofta bort glädjen med mat så därför tycker jag att vi försöker skippa dem helt och istället leva efter mitt favoritcitat: ”Man kan äta av allt, men inte alltid”. För precis så är det! Balans mellan olika livsmedel och en lagom mängd, utan att snöa in på specifika livsmedel eller sätta upp förbud. Se till den stora HELHETEN och låt mat ge energi och glädje! Känner du ändå att det är svårt att veta vad som är lagom för dig? Skulle du vilja ha råd och stöttning för hur du kan lägga upp din kost på bästa sätt? Jag hjälper dig gärna med ett individanpassat upplägg. Läs mer här!